W piątek, 12 września, minister infrastruktury odwiedził Kotlinę Kłodzką, która najbardziej na Dolnym Śląsku ucierpiała wskutek zeszłorocznej powodzi. Wrocławska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad natomiast przedstawiła, co zrobiono przez tych 12 miesięcy.
Usuwanie skutków powodzi ruszyło, gdy tylko ustały trudne warunki atmosferyczne.
Ogromne szkody po powodzi
Jak przypomina GDDKiA, intensywne opady i wezbrania rzek doprowadziły do uszkodzeń odcinków dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, obejmując praktycznie wszystkie rejony Dolnego Śląska. Największe szkody dotknęły okolice Kotliny Kłodzkiej.
Najczęściej odnotowywane zniszczenia infrastruktury dotyczyły podmyć korpusu drogowego, osuwisk oraz wymycia skarp. W związku z tym, wielu miejscach Generalna Dyrekcja mierzyła się z uszkodzeniami nawierzchni, zniszczeniami poboczy i barier ochronnych, a także uszkodzeniami obiektów mostowych i ich wyposażenia.
Problemem były również zamulenia rowów, przepustów i zbiorników retencyjnych oraz zablokowane lub uszkodzone urządzenia odwodnienia.
Co zrobiono przez rok?
Gdy tylko można było rozpocząć prace, zaczęto niwelowanie skutków powodzi i jeszcze do końca 2024 roku udało się zakończyć kilkadziesiąt zadań obejmujących naprawy nawierzchni, odtworzenie poboczy, czyszczenie systemów odwodnienia i zabezpieczenie obiektów inżynierskich. Na te zadania wydano wówczas 5,57 mln zł.
Kolejne intensywne prace ruszyły wraz z nowym rokiem. Kontynuowane były działania odtworzeniowe na 39 zadaniach. Prace obejmowały m.in. odcinek DK35 Mieroszów - Kowalowa, gdzie naprawiono zniszczoną jezdnię, pobocza, chodnik i odwodnienie. Odbudowano podmyte filary i uszkodzony mur oporowy na brzegu koryta rzeki na DK3 w Piechowicach. Na A4 Zgorzelec - Krzyżowa naprawiono uszkodzoną drogę serwisową i odmulono systemy odwodnienia.
GDDKiA prowadziła prace również na S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą, gdzie odmulono kolektory na estakadach oraz naprawiono rozmyty wał ziemny, pobocze oraz kanalizację deszczową. Na S3 w okolicy węzła Legnica Południe naprawiono z kolei podmytą skarpę, podpory estakady i oczyszczono rowy odwadniające. Na DK33 w Wilkanowie odbudowano chodnik i korpus drogi, a na DK33 w Żelaźnie naprawiono uszkodzoną nawierzchnię drogi, mur oporowy i bariery. Do września br. zrealizowano prace za 4,26 mln zł.
Łącznie w latach 2024–2025 na usuwanie skutków powodzi na Dolnym Śląsku GDDKiA przeznaczyła blisko 10 mln zł. Dotychczasowe prace pozwoliły na przywrócenie przejezdności i bezpieczeństwa na wszystkich drogach krajowych w woj. dolnośląskim, za które odpowiada GDDKiA.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.